Försäljnings- och leveransvillkor

Försäljnings- och leveransvillkor

Läs mer

Gäller tills vidare från och med 2023-09-15.

Senast uppdaterad 2024-03-12

Om företaget


Denna webbplats drivs av Happy Olive AB under domänen happyolive.se.

Happy Olive AB
Företaget Happy Olive AB är registrerat i Finland med organisationsnummer: 3199834-4
Företaget Happy Olive AB är momsregistrerat i Sverige med organisationsnummer: 502094-3857

Adress:
Joentaustankatu 16-18
33330 TAMMERFORS
FINLAND

Mail-adress:
butik@happyolive.se

Telefonnummer:
Eva Sandberg: +46 72 010 99 07
Merja Tuominen-Gialitaki: +358 50 388 8381
Joni Pyrstöjärvi: +358 44 239 6146

Onlinebutiken riktar sig till kunder i Sverige och betjänar såväl privatpersoner som företag och organisationer. Kunden måste ha fyllt 18 år, alternativt ha förmyndares samtycke, för att ingå avtal på vår webbsida. Privatpersoner, företag och organisationer som använder onlinebutiken benämns “kund” i dessa villkor.

Vi förbehåller oss rätten att ändra villkoren. Villkoren gäller i den form de förelåg vid tidpunkten för beställningen.

BESTÄLLNING


Kunden beställer produkter och leveranstjänster från onlinebutiken genom att lägga dem i sin kundvagn med hjälp av knapparna “Lägg i kundvagn” och betalar för innehållet i sin kundvagn med de tillgängliga betalningsmetoderna. När kunden beställer från onlinebutiken anses kunden ha läst och godkänt våra försäljnings- och leveransvillkor.

Genom att beställa från onlinebutiken accepterar kunden de priser och leveranskostnader som visas i kundvagnen. Priserna på produkterna inkluderar svensk moms. Priserna på produkterna inkluderar inte fraktavgifter eller andra eventuella tillkommande avgifter, vilka alltid anges separat i kundvagnen. Beställningen kan redigeras tills den är betald. Kunden uppmanas att kontrollera sin beställning noggrant innan den betalas.

När beställningen har betalats blir den bindande och kunden får en beställnings- och betalningsbekräftelse via e-post. Om kunden valt Swish som betalningsmetod kan beställningsbekräftelsen komma dagen efter att beställningen gjordes. Vi har kontaktat Payson/Svea angående detta och de säger att felet uppstår när man använder Facebook-appens webbläsare och att webbläsare i appar generellt har problem med att öppna och hantera andra appar, som Swish eller Bank-ID. Om betalningen är gjord och kunden har fått ett kvitto från Payson/Svea är beställningen genomförd.

Kunden ombeds att kontakta oss så snart som möjligt om betalningen är gjord och kunden inte fått en beställningsbekräftelse via e-mail senast under nästkommande dag.

Alla personuppgifter som lämnas vid beställningstillfället kommer att behandlas i enlighet med tillämpliga regler för personuppgiftsbehandling, bl.a dataskyddsförordningen (GDPR). För mer information om behandling av personuppgifter, vänligen se vår integritetspolicy. Kunden åtar sig att ange alla nödvändiga kunduppgifter i kundvagnen på ett korrekt och noggrant sätt, så att beställningen kan levereras.

Betalning


Betalningsmetoderna kunden kan välja mellan är Google Pay, Apple Pay, Swish, Internetbank och de vanligaste betalkorten: VISA, Mastercard, American Express (via Stripe), Union Pay (via Stripe), Diners (via Payson/Svea) och Discover (via Payson/Svea).

Vad gäller betalning med Stripe: Stripe är världens största betaltjänst för online-betalningar. Stripe hanterar betalkorten och kommunikationen mot kortinnehavarens bank. Inga kortuppgifter eller kortrelaterad information hanteras utan att Stripe är mellanhand mellan vår webbutik och kortutgivaren (oftast en bank). All kommunikation sker krypterat med högsta säkerhet inom kraven som banker ställer. Villkor Stripe: https://stripe.com/se/legal/consumer (“Tjänstevillkor för konsumenter”)

Vad gäller betalning med Payson: Betalning sker enkelt och tryggt med Payson. Kunden behöver inte ha ett konto hos Payson sedan tidigare för att kunna betala. Slutför köpet direkt med VISA, MasterCard samt de svenska bankerna Swedbank, SEB, Nordea, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Skandiabanken och Sparbanken Syd. Payson håller höga säkerhetskrav och för alla kortbetalningar används 3D-secure teknik. Flera miljoner människor har använt Payson, vilken är en välkänd betallösning på internet sedan 2004.
Villkor Payson: https://www.payson.se/sv/anvandarvillkor/ (“Användarvillkor”)

Leverans


Beställningar levereras med PostNords pakettjänster i hela Sverige. Leveranstiden är i allmänhet 3-5 arbetsdagar. Beräknad leveranstid anges i kundvagnen i onlinebutiken. Beställningar över 600 kr fraktas kostnadsfritt till ett ombud. Om du vill ha hemleverans för en beställning över 600 kr tillkommer leveransavgiften 55 kr.

För beställningar under detta belopp tillkommer 59 kr i fraktavgift för leverans till ett ombud där kunden kan hämta sitt paket. Kunden kan även välja hemleverans (leverans till hemadressen) i kundvagnen för fraktavgiften 114 kr. Kunden kommer att se de leveranskostnader som debiteras för en beställning i kundvagnen online, innan beställningen slutförs.

Återbetalning kommer normalt ej att göras för en beställning som inte kan levereras p.g.a felaktiga kontaktuppgifter uppgivna av kunden. Beställningen kan skickas på nytt på kundens begäran, mot leveransavgifter samt hanteringskostnader.

Kunden åtar sig att inte förlita sig till att Postnord kommer att skicka en avisering när paketet är färdigt att hämtas. Kunden åtar sig att kontrollera leveransinformationen som presenteras via spårningslänken för försändelsen för att undvika att försändelsen går i retur. Kunden får ta del av spårningslänken i beställningsbekräftelsen. Om paketet med beställningen inte hämtats ut av kunden och gått i retur till oss, trots att kunden vill ha varan, kan den skickas på nytt på kundens begäran mot leveransavgifter samt hanteringskostnader.

Om en försening uppstår kommer vi att informera kunden så snart förseningen har kommit till vår kännedom. Kunden kan ha möjlighet att häva köpet vid förseningar. Kunden ombeds att kontakta oss och uppge beställningsdetaljer.

GÄLLANDE BOKNING AV ETT BESÖK I EN OLIVLUND


Observera att denna bokningsfunktion enbart innebär att kundens bokningsuppgifter skickas vidare till guiden på Kreta. Det ingås inte något avtal med Happy Olive AB eller vår webbutik. Efter att kunden bokat den guidade turen med guiden Georgos blir kunden kontaktad av Georgos och kan ingå ett avtal med honom om så önskas.

ÅNGERRÄTT


Kunden har 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen.

Kunden ombeds kontakta oss vid nyttjandet av ångerrätten, t.ex via mail till butik@happyolive.se. Kunden har även möjlighet att fylla i ett formulär vid nyttjandet av ångerrätten: Ångerblankett

Om kunden ångrar köpet innan vi skickat iväg produkten kan kunden skriva ett mail till oss, butik@happyolive, utan dröjsmål. Återbetalning sker av det totala beloppet inklusive fraktavgifter om produkten inte redan hunnit skickas iväg med fraktbolaget. Återbetalning sker då inom 14 dagar.

Ångerfristen börjar löpa den dag kunden tagit emot produkten. Produkten skall vara oanvänd och i säljbart skick vid nyttjandet av ångerrätten. Av hälso- och hygienskäl gäller inte ångerrätten om produktens försegling brutits eller manipulerats. Med försegling avses plastförseglingen runt flaskans kork och den gröna skyddsdekalen ovanpå plåtdunkens öppning.

Kunden åtar sig att packa produkten väl, så att den inte skadas under transporten till oss, vid nyttjandet av ångerrätten. Kunden betalar fraktkostnaden för returen. Kunden skall skicka paketet i retur senast inom 14 dagar från att vi mottagit meddelandet om nyttjandet av ångerrätten från kunden.

Återbetalning vid nyttjandet av ångerrätten sker när varan kommit åter eller när vi fått bevis om att varan returnerats (t.ex ett inlämningskvitto från en transportör), det som sker först av dessa alternativ. Återbetalning sker på samma sätt som den ursprungliga betalningen, om inte annat överenskommits med kunden. Återbetalning sker för produktens värde exklusive fraktavgift.

REKLAMATIONSRÄTT


Konsumenten har, enligt Konsumentköplagen, rätt att reklamera om varan är felaktig samt vid dröjsmål i leverans av varan. Kunden kan göra gällande att erhålla en felfri vara eller att häva köpet.

Kunden ombeds att kontrollera varorna vid leverans. Om det skett en skada under frakten/transporten ombeds kunden att se till att transportskadan dokumenteras av transportören för att underlätta vår reklamation till fraktbolaget. Kunden har samma rätt vid transportskador som vid övrig reklamation.

Om kunden blir informerad av Postnord att paketet blivit skadat, eller om kunden ser att paketet med dess innehåll är skadat, och kunden aldrig tar emot försändelsen, ber vi kunden att kontakta oss så snart som möjligt eftersom Happy Olive AB inte erhåller sådan information av Postnord. Vi kommer då att skicka beställningen på nytt snarast möjligt.

Tidsfrist: Kunden ska inte dröja för länge med att anmäla sitt ärende. Kunden kan förlora sin reklamationsrätt om kunden inte reklamerar inom skälig tid.

Kontaktuppgifter vid ett reklamationsärende:
butik@happyolive.se

Vid godkänd reklamation står Happy Olive AB för returfraktkostnad. Återbetalning vid nyttjandet av reklamationsrätten sker när varan kommit åter eller när vi fått bevis om att varan returnerats (t.ex ett inlämningskvitto från en transportör), det som sker först av dessa alternativ. Återbetalning sker till samma betalningsmetod som den ursprungliga betalningen, om inte annat överenskommits med kunden. Återbetalning sker för produktens värde inklusive ev kostnader för utfrakt (frakt till kunden), men med avdrag för returfraktkostnad.

Undantaget ångerrätten är även varor som är tillverkade efter konsumentens önskemål eller som har en tydlig personlig prägel, t.ex. en måttanpassad vara eller en vara med specialbeställd etikett.

Kunden har möjlighet att kontakta Allmänna reklamationsnämnden gällande eventuella tvister:
Allmänna reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
http://www.arn.se, www.arn.se

EU ODR - European Online Dispute Resolution
Denna plattform tillhandahålls av Europeiska kommissionen för tvistlösning gällande onlineshopping:
https://ec.europa.eu/odr

Färsk olivolja